dilluns, 26 de març del 2012

ELS REGISTRES LINGÜÍSTICS. DEURES PEL PROPER DIMECRES







1. Llegeix amb atenció els següents textos i identica quines són  les característiques dels registre col·loquial:


TEXT 1.

Estimada Eulàlia,

Just ahir vaig llegir el teu correu. Quina il·lusió! Com has sabut la meva adreça? Feia temps que no sabíem l'una de l'altra, oi? I encara em fa més il·lusió que em convidis a la travessa amb iot per la Costa Brava. Seria una ocasió magnífica de retrobar-nos i xerrar de moltíssimes coses (me n'han passat tantes...!).

Estic estudiant Medicina i em queden tres assignatures peludes per aprovar al setembre. Per això dubto que pugui venir. Ja saps que sóc filla única: doncs, ma mare està força delicada perquè va caure i es va trencar el fèmur; i ara la tinc a casa recuperant-se. Ja ho veus, no serà possible. Però a partir d'ara, ens enviarem força correus. D'acord? Ei! La millor notícia és que surto amb un xicot i la cosa va molt bé. La teva amiga d'infància, Laura.


TEXT 2
Companys! 
No vindré a la reunió per organitzar la moguda i reclamar augment de sou. Ni tampoc no entenc com m'hi heu inclòs. Ja sabeu que encara no tinc contracte indefinit, i això pesa molt: no em vull fer mal veure dels qui tallen el bacallà en aquesta secció. Ho teniu clar? Espero que sigui la darrera vegada que us he de dir això... Ja sabeu de sobres que, de ganes de protestar pel que cobrem, no me'n falten. Entesos? 
"Fitipaldi" 


2. Converteix aquesta carta formal en un text informal, és a dir, usa el registre col·loquial:


Londres, 20 de juliol de 2004


Distingida senyora,
Li escric aquesta carta amb la intenció de saludar-la. Fa temps que no rebo notícies seves i espero que es trobi bé. Estic passant uns dies agradables a Londres amb companyia de la família. Aquesta ciutat té molts atractius: els monuments, els museus, les passejades a peu. Quan s'acosta el vespre, ens trobem fatigats, però alhora desitjosos de gaudir de les representacions teatrals i els concerts nocturns. Sovint pensem en vostè i ens agradaria tenir-la amb nosaltres.
Rebi una forta abraçada,


Anna










3. Identifica els barbarismes de les següents oracions i corregeix-los:


_ El públic l'ha abutxeat quan sortia al camp i després ha trobar el seu Audi abollat.


_  El cotxe no arrancava i necessitava allunyar-se de la quantitat de deixalles que s'amontonava al carrer.


_ Les autoritats han advertit que el gas era tòxic  podia ser danyí per la població.


_ Hi havia massa follon a l'aula del costat.


_  La massacre al Sudan és ignorada per l'ONU.


_ S'ha sentit humillat pel comentari impulsiu del professor.


_ Han estallat les revoltes als països àrabs.


_ L'han excluit de l'equip perquè és un bribó.